cover
Contact Name
Fadhila Muhammad Libasut Taqwa
Contact Email
fadhila.muhammad@uika-bogor.ac.id
Phone
+62251-8380993
Journal Mail Official
komposit.journal@uika-bogor.ac.id
Editorial Address
Gedung Ir. Prijono Hardjosentono Universitas Ibn Khaldun Bogor Jl. KH. Sholeh Iskandar km. 2 Kedung Badak Tanah Sareal Bogor
Location
Kota bogor,
Jawa barat
INDONESIA
Jurnal Komposit : Jurnal Ilmu-Ilmu Teknik Sipil
ISSN : 35132615     EISSN : 2655934X     DOI : -
Core Subject : Engineering,
Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil adalah jurnal yang mempublikasikan hasil-hasil penelitian, ulasan ilmiah, teori dan aplikasi serta informasi lain di bidang ilmu pengetahuan, teknologi, dan sains (IPTekS), terutama teknik sipil, lingkungan, dan perencanaan wilayah-kota.Jurnal Komposit terbit dua kali dalam setahun. Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil is a journal that publishes research results, scientific reviews, theory and applications as well as other information in the fields of science, technology and science (IPTekS), especially civil engineering, environment, and urban planning. Jurnal komposit issued biannually. Articles to be published in the Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil are compiled from articles prepared by the author(s) and sent to the editorial board of Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil Departement of Civil Engineering, Faculty of Engineering and Science, Universitas Ibn Khaldun Bogor. Articles should be written in English or Bahasa Indonesia. Research scope in general is civil engineering and environmental engineering study.
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 1 (2021)" : 6 Documents clear
Perlindungan Tebing Sungai Ciliwung dengan Dinding Kantilever Ruas Kampung Legok Nyenang, Kabupaten Bogor Muhamad Fadli; Feril Hariati; Nurul Chayati; Fadhila Muhammad Libasut Taqwa
Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil Vol 5, No 1 (2021)
Publisher : Universitas Ibn Khaldun Bogor

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32832/komposit.v5i1.4582

Abstract

ABSTRAKTebing sungai merupakan daerah yang rawan terhadap erosi yang diakibatkan oleh aliran air. Erosi yang berlangsung terus menerus mengakibatkan longsor. Secara umum, jenis tanah di Kabupaten Bogor didominasi oleh latosol yang mudah erosi, selain itu dikarenakan curah hujan yang tinggi dan juga meningkatkan risiko longsor. Salah satunya adalah kejadian longsor pada tebing Sungai Ciliwung pada ruas Kampung Legok Nyenang RT.01//03, Desa Leuwimalang, Kecamatan Cisarua. Panjang longsoran mencapai 27 meter dengan ketinggian 10,20 meter. Struktur dinding penahan tanah diperlukan untuk mencegah terjadinya longsor yang lebih luas lagi. Mempertimbangkan kondisi lereng dan parameter fisis tanah, maka direncanakan dinding penahan tanah jenis kantilever untuk wilayah ini. Hasil analisis metode Mononobe-Okabe menunjukkan nilai keamanan dinding penahan tanah terhadap geser sebesar 0,36, dan terhadap guling sebesar 0,21, angka keamanan tersebut lebih rendah dibandingkan angka keamanan yang disyaratkan, yaitu 1,5 dengan demikian dinding penahan tanah rencana tidak kuat menahan tekanan tanah yang ada di belakangnya. Oleh karena itu, kekuatan dinding sepenuhnya dialihkan ke tanah dasar, dengan menggunakan fondasi bored pile. Hasil analisis daya dukung tanah, diperoleh nilai kapasitas ultimit aman (qs)sebesar 223,93 kN/m2 yang lebih besar dibandingkan nilai total beban vertikal, yaitu 204,52 kN/m2, sedangkan kapasitas ijin satu fondasi mencapai 569.89 kN.Kata Kunci: Sungai Ciliwung, tebing, longsor, dinding penahan tanah, kantileverABSTRACTRiverbanks as areas prone to erosion caused by water flow. Continuous erosion causes landslides. In general, soil types in Bogor Regency are dominated by latosols which are easily eroded, apart from that it is due to high rainfall and also increases the risk of landslides. One of them is a landslide incident on the cliffs of the Ciliwung River on the section of Legok Nyenang RT.01 / 03, Leuwimalang Village, Cisarua District. The length of the landslide reached 27 meters with a height of 10.20 meters. The structure of the retaining wall is needed to prevent more extensive landslides. Considering the slope conditions and physical parameters of the soil, a cantilever-type retaining wall is chosen for this area. The results of the analysis Mononobe-Okabe method show that the safety value of the retaining wall against shear is 0.36, and against rolling is 0.21, This safety figure is lower than the required safety figure, which is 1.5, thus the retaining wall of the planned soil is not strong enough to withstand the ground pressure behind it. Therefore, the strength of the walls is completely transferred to the subgrade, using a bored pile foundation. The results of the soil bearing capacity analysis showed that the ultimate safe capacity (qs) value was 223.93 kN /m2 which was greater than the total vertical load value, which was 204.52 kN /m2, while the permitted capacity of one foundation reached 569.89 kN.Keywords: Ciliwung River, cliffs, landslides, retaining walls, cantilever.
Analisis Model Perilaku Pengemudi Mobil Truk dalam Pemilihan Rute Jalan (Route Choice) (Studi Kasus: Jalan Tol Trans Sumatera) Alwafi Saputra
Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil Vol 5, No 1 (2021)
Publisher : Universitas Ibn Khaldun Bogor

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32832/komposit.v5i1.4703

Abstract

Abstrak: Pengemudi mobil truk memilih jalan tol dengan mempertimbangkan faktor-faktor, yaitu faktor jarak dari asal ke gerbang tol, waktu perjalanan, biaya perjalanan, kemacetan, tempat peristirahatan yang tersedia dan variabel yang sangat sensitif ialah variabel kemacetan. Berdasarkan hasil data yang telah diuji dengan SPSS maka didapatkan model persamaan : Ujt = -0,441*(Jarak Gerbang Tol)-2,449*(Waktu Perjalanan)-0,820*( Biaya Perjalanan)-1,975*(Kemacet an)-0,957*(Pemberhentian). Model persamaan analisis biaya & waktu yaitu : Ujt = 0,414-0,28*(Biaya)-0,057*(Waktu).ABSTRACTEvery Traveler tries to find the best route to minimize travel costs like reducing travel time by considering a few factors. These reasons are the basis for consideration of route selection. That’s why necessary to conduct research on Trans Sumatera Toll Roads and Non-Toll Public Roads to determine the factors that influence the decision of truck drivers to determine the most efficient road route in terms of time and from and economic perspective. The data analysis used in this study is Binary Logistic Statistical and analysis method using IBM SPSS Statistics Software. The result of the study show, Truck drivers choose Toll Roads by considering Distance of Toll Gate, Travel Time, Travel Costs, Congestion and Rest areas. The values of these factors: Distance Of toll Gate -0.441, Travel Time -2.449, Travel Costs -0.820, Congestions -1.975, Resting Place -0.957. The most influencing factor is congestion, the model obtained is Ujt = -0.441 * (Toll Gate Distance) - 2.449 * (Travel Time) - 0.820 * (Travel Expenses) - 1.975 * (Congestion) - 0.957 * (Rest areas). The results of sensitivity test between cost and time is, truck drivers more sensitive against the time variable, the model obtained is Ujt = 0,414 – 0,28 * (Cost) – 0,057 * (Time)Keywords: driver behaviour, travel routes, Toll roads, Non-Toll public roads, route choice, Binary Logistic Method.
Kajian Konseptual Pemecah Gelombang Feril Hariati; Fadhila Muhammad Libasut Taqwa; Alimuddin Alimuddin
Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil Vol 5, No 1 (2021)
Publisher : Universitas Ibn Khaldun Bogor

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32832/komposit.v5i1.4745

Abstract

ABSTRAKPemecah gelombang selama ini hanya dikenal sebagai salah satu struktur pelindung pantai terhadap erosi dan abrasi. Meskipun demikian ada fungsi lainnya, yaitu sebagai pelindung daerah pelabuhan dari gangguan gelombang. Pemecah gelombang memiliki kemampuan mengurangi tinggi gelombang dengan cara memecahkan gelombang melalui pori-pori batuan penyusunnya. Tulisan ini bertujuan untuk melakukan tinjauan literatur terhadap jenis dan fungsi pemecah gelombang, serta aplikasi pemecah gelombang di Indonesia. Dalam tulisan ini dikemukakan 2 (dua) jenis pemecah gelombang, yaitu: pemecah gelombang tenggelam, dan pemecah gelombang tidak tenggelam serta solusi alternatif berupa penggunaan pemecah gelombang terapung.Kata Kunci: Pemecah gelombang, pelindung pantai, aplikasi pemecah gelombang.ABSTRACTBreakwaters are known as one of the coastal protection structures against erosion, abrasion, and protection of the port area from wave disturbances. The breakwater can reduce wave height by breaking the wave through the pores of the constituent rock. This paper aims to conduct a literature review on the types and functions of breakwaters, as well as the application of breakwaters in Indonesia. In this paper, 2 (two) types of breakwaters are discussed: submerged breakwater, and detached breakwater. An alternative solution is proposed, a floating breakwater.Keywords: Breakwater, coast protection, breakwater application.
ANALISA KONDISI JARINGAN IRIGASI (Studi Kasus: Daerah Irigasi Way Kandis Lampung) Devi Oktarina; Alan Mei Kusuma
Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil Vol 5, No 1 (2021)
Publisher : Universitas Ibn Khaldun Bogor

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32832/komposit.v5i1.4045

Abstract

Abstrak: Penurunan kondisi dan fungsi jaringan irigasi yang dapat menyebabkan tidak lancarnya penyaluran air di daerah irigasi. Ketidaklancaran penyaluran air dapat disebabkan beberapa hal diantaranya sedimentasi, tumbuhnya gulma, korosi pada pintu air serta kebocoron pada dinding-dinging saluran. Penelitian dilaksanakan terhadap kondisi sarana dan prasarana jaringan irigasi dengan menggunakan data primer yang didapat dari lapangan di Daerah Irigasi (DI) Way Kandis Lampung, dengan panjang saluran sebesar 6420,84 m. Penilaian kondisi sarana dan prasarana jaringan irigasi eksisting mempergunakan pedoman pada Peraturan Menteri PUPR. Berdasarkan hasil penellitian yang telah dilakukan, fungsi saluran irigasi adalah sebesar 50%, dengan Indeks Kondisi Saluran dan Bangunan sebesar 2,5. Sehingga rekomendasi tindakan yang dapat dilakukan adalah berupa perbaikan sedang. Kata Kunci: jaringan irigasi; Daerah Irigasi (DI)' Indeks Kondisi Saluran dan Bangunan.Abstract: The decline in conditions and function of irrigation networks can cause restrictions on the distribution of water. Disfluencies of channeling water can be attributed to sedimentations, growing of weeds, corrosion in the floodgates, and leakage on the channel. The research was carried out on the condition of irrigation network facilities and infrastructure using primary data obtained from the field in the Way Kandis Irrigation Area, Lampung, with a channel length of 6420.84 m. Assessment of the conditions of existing irrigation network facilities and infrastructure uses guidelines in the Ministerial Regulation. PUPR. Based on the results of the research that has been carried out, the function of the irrigation canal is 50%, with a Channel and Building Condition Index of 2.5. So that the recommendations for action can be taken care of in the form of moderate improvements.Keywords: irrigation network; irrigation area; channel, and the building condition index.
Studi Pengembangan Jalan Rigid Pavement, pada Ruas Jalan Arzimar, Kota Bogor Teddy Budiawan; Muhamad Lutfi; Rulhendri Rulhendri
Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil Vol 5, No 1 (2021)
Publisher : Universitas Ibn Khaldun Bogor

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32832/komposit.v5i1.4754

Abstract

ABSTRAKJalan merupakan prasarana transportasi darat yang paling banyak digunakan oleh masyarakat untuk melakukan mobilitas keseharian. Kondisi Jalan Arzimar sekarang ini mengalami kerusakan di beberapa titik diantaranya kerusakan jalan yang berlubang akibat limpahan air dari saluran drainase yang tidak berfungsi dengan baik, keretakan jalan dan pengelupasan lapisan aspal. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mendapatkan gambaran kondisi eksisting kerusakan jalan dan tebal rencana perkerasan kaku yang sesuai dengan kondisi lalu lintas yang ada. Analisis perkerasan kaku jalan menggunakan standar Metode NAASRA (National Association of Australian State Road Authorities), serta perhitungan anggaran biaya menggunakan Harga Satuan Pekerjaan Kota Bogor tahun 2019. Berdasarkan hasil analisis diperoleh perkerasan kaku dengan tebal plat 20 cm, tulangan memanjang D12-250 mm dan tulangan melintang D16-710 mm. Dowel atau Ruji yang dipakai dengan diameter 25 mm, panjang 450 mm, dan jarak 300 mm. Tie bar dengan diameter 16 mm, panjang 600 mm dan jarak 250 mm. Biaya yang dibutuhkan untuk kegiatan pelaksanaan peningkatan jalan beton ini adalah sebesar Rp 2.245.923.015,00.Kata Kunci: perencanaan perkerasan, tebal perkerasan kaku, metode NAASRA 1979, data lalu lintas harian. ABSTRACTRoads are the most widely used land transportation infrastructure for people to carry out their daily mobility. The condition of Arzimar Road is currently experiencing damage at several points including potholes due to overflow of water from drainage channels that are not functioning properly, asphalt cracking, and peeling. This study aims to obtain a description of the existing road damage conditions and the thickness of the rigid pavement plan, following existing traffic conditions. Analysis of rigid pavement using the standard method of NAASRA road (National Association of Australian State Road Authorities), and budget estimation using work unit price. Based on the results obtained by analysis of rigid pavement with a plate thickness of 20 cm, D12-250 mm, and a longitudinal reinforcement transverse reinforcement D16-710 mm. The estimated cost for pavement at Arzimar road is Rp 2.245.923.015,00.  Keywords: pavement planning, rigid pavement thickness, NAASRA 1979 method, daily traffic counting.
EVALUASI PENGELOLAAN LIMBAH RUMAH SAKIT (Studi Kasus: Rumah Sakit X di Kab. Tasikmalaya) Nurcholis Salman; Dini Aryanti; Fadhila Muhammad Libasut Taqwa
Jurnal Komposit: Jurnal Ilmu-ilmu Teknik Sipil Vol 5, No 1 (2021)
Publisher : Universitas Ibn Khaldun Bogor

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32832/komposit.v5i1.4262

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pengelolaan lingkungan hidup di Rumah Sakit X yang terletak di Kab. Tasikmalaya, Prov. Jawa Barat. Evaluasi yang dilakukan meliputi kajian rona lingkungan, sumber dampak dan besaran dampak lingkungan, pola pengelolaan limbah (baik limbah medis, non-medis dan limbah cair), keterkaitan antara komponen kegiatan dan dampak yang dihasilkan, aspek ketaatan hukum atas dampak lingkungan dan upaya penanggulangan dampak. Berdasarkan studi yang telah dilakukan, pengelolaan lingkungan hidup, khususnya pengelolaan limbah dan pemantauan dampak lingkungan akibat limbah di RS X, Kab. Tasikmalaya telah tertata dan terlaksana dengan baik.Kata kunci: evaluasi pengelolaan lingkungan hidup, rona lingkungan, dampak lingkungan, limbah, upaya pengelolaan dampak.ABSTRACTThis study aims to evaluate environmental management in X hospital, located in Tasikmalaya, Prov. West Java. The evaluation includes a baseline study, the source of the impact and the magnitude of the environmental impact, waste management (both medical, non-medical and liquid waste) systems, the relationship between the components of the activity and the resulting impacts, aspects of legal compliance with environmental impacts and efforts to mitigate impacts. Based on the studies that have been carried out, environmental management, particularly waste management and monitoring of environmental impacts due to waste in X hospital, Tasikmalaya has been well organized and carried out well.Keywords: evaluation of environmental management, environmental baseline, environmental impact, waste, impact management efforts.

Page 1 of 1 | Total Record : 6